MU-MIMO
MU-MIMO چه می باشد؟ | اشنایی با روتر MU-MIMO
اکتبر 19, 2021
روتر
روتر های برتر | گزینش شایسته ترین نقطه برای روتر
اکتبر 19, 2021
Show all

شناخت با پهنای باند فرکانسی مختلف برای به کار گیری خوب از کانال وای‌فای

باند فرکانس

باند فرکانسی چیست و بهترین پهنای باند آن چقدر است . در‌این مقاله قصد داریم به تشریح شبکه‌های وای‌فای و توضیح نکاتی برای تهیه با صرفه شبکه‌ها برای اکسس پوینت و یا این که روتر شما بپردازیم.

کانال وای‌فای به سیرتکامل‌ای میباشد که فقط در یک فرصت خاص، یک دستگاه می تواند بر روی شبکه معین گردیده به جابجایی داده بپردازد، به این ترتیب داشتن شبکه‌های عاری از تداخل و با سرعت‌های بالا اساسی می باشند.

معنی شبکه‌های 2.4 گیگاهرتزی

در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز، تا 11 شبکه وجود دارااست که دستگاه‌های وای‌فای میتوانند از آن استعمال نمایند ولی به عبارتی‌طور که می دانید این عدد منحرف‌کننده هست. در لحاظ داشته باشید که در بین شبکه‌های گوناگون، یک هم‌پوشانی وجود داراست. به عنوان مثال در حالتی‌که شما روتر بی‌سیم یا این که اکسس پوینت خویش را بر روی شبکه 6 قراردهید، در واقع از شبکه‌های 4 الی 8 به کار گیری می‌نماید.

هنگامی قصد تهیه و تنظیم شبکه‌ها بر روی اکسس پوینت را دارید، همت فرمائید از کانالهای 1،6 و یا این که 11 به کار گیری فرمایید. این‌ها فقط شبکه‌هایی می باشند که هم‌پوشانی ندارند. در حالتی که از چند اکسس پوینت استعمال میکنید، مطمئن گردید که در میان آنها تداخلی نیست.

حتما بخوانید : پسیو شبکه | بستر سازی و پسیو شبکه چه می باشد؟

از جمله میتوانید سیگنال‌های سه اکسس‌پوینت استعمال‌کننده از شبکه‌های 1،6 و 11 را بر روی هم پوشانی نمائید. چنانچه بیش تر از سه اکسس‌پوینت دارید مطمئنا می توانید از این سه شبکه مجددا به کار گیری فرمائید ولی مطمئن گردید که اکسس پوینت‌های مو جود بر روی هر شبکه به قدری از هم مسافت دارا‌هستند که پوشش آن ها بر روی هم قرار نمی‌گیرد.

نکته‌ای که در ارتباط باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز، اختلال ساخت و ساز می‌نماید، این مورد میباشد که پراستفاده‌ترین باند فرکانسی برای وای‌فای هست. در سوئیت‌ها، دکان‌ها و ساختمان‌های اداری قابلیت و امکان اخذ یک شبکه آزاد نسبتاً نا ممکن میباشد ولی باند فرکانسی جایگزینی وجود داراست که تراکم کمتری در آن وجود دارااست.

باند فرکانسی 5 گیگاهرتز

باند فرکانسی 5 گیگاهرتز، شبکه‌های قابل استعمال بیشتری برای دستگاه‌های وای‌فای در دست شما قرار میدهد. تعداد ظریف شبکه‌ها به روتر بی‌سیم شما و یا این که اکسس پوینت آیتم به کارگیری و ولی حیطه‌ای از عالم که دستگاه برای آن تهیه و تنظیم گردیده، بستگی دارااست.

بعضا از اکسس پوینت‌ها صرفا شبکه‌های 8 یا این که 9 را اکران می دهند. عموما شاهد اکران شبکه‌های 36،40،44،48،149،153،157 و 161 وگاهی وقت ها 165هستیم. مدنظر داشته باشید که‌این شبکه‌ها هم‌پوشانی ندارند مگر اینکه از پهنای شبکه گسترده‌تری به کار گیری نمائید که به دنبال به تشریح آن خوا هیم پرداخت. بعضی اکسس پوینت‌ها، حتی شبکه‌های بیشتری (تا 15 عدد) را ولی با برخی محدودیت‌ها پشتیبانی می‌نمایند.

به عبارتی‌طور که مشاهده میکنید زمانی که کلام از تعداد شبکه‌ها، تداخل و تراکم میشود، باند فرکانسی 5 گیگاهرتز مزایای متعددی در مقایسه با 2.4 گیگاهرتز داراست. در نواحی با تراکم بالا با کانال‌های همسایه زمانی که بر روی باندهای فرکانسی فراتر قراردارید ممکن میباشد پیشرفت در عملکرد بیشتری را شاهد باشید.

باند فرکانسی 5 گیگاهرتز به انگیزه فرکانس‌های بالاتری که نمی‌توانند از در میان دیوارها و دیگر شی ها به خیر فرکانس‌های تحت عبور نمایند، محدوده پوشش کمتری دارااست بدین ترتیب در حالتی‌که از باند فرکانسی 5 گیگاهرتز منفعت می برید مطمئن گردید که پوشش کافی وجود داراست چون جای اکسس پوینت‌ها ممکن میباشد بر پایه ی طرح گذشته با باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز مشخص و معلوم گردیده باشد.

در اکثر روترهای بی‌سیم یا این که اکسس‌پوینت‌ها، شبکه به صورت پیش‌فرض بر روی 6 تهیه گردیده و یا این که بر روی مورد خود کار قرارداده میشود. زمانی این آیتم بر روی اتوماتیک قرارداده گردیده انتظار می‌رود شایسته ترین شبکه تعیین خواهد شد و هیچ یا این که کمترین تداخلی وجود داشته باشد ولی اکثر وقت ها این اساسی به وقوع نمی‌پیوندد. در اکثر مواقع، توصیه میشود امکان گزینش اتومات شبکه را غیرفعال و شخصا بعداز در اختیار گرفتن به کارگیری از شبکه، آنها‌را اختصاص دهید.

حتما مطالعه کنید : خدمات نگهداری شبکه چه می باشد و چه انتظاراتی از پشتوانه کانال خویش داشته باشیم؟

مراقب پهنای شبکه‌ها باشید

هنگامی سخن از شبکه‌ها در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز میگردد، فرض می گردد از پهنای شبکه 20 مگاهرتز به صورت پیش‌فرض استعمال می گردد.

هرچند تکنولولوژی‌های جدیدی با بزرگ‌خیس کردن این گستره تولید گردیده‌اند که می‌قدرت مثال‌های آن را 40 مگاهرتز با 802.11n در هر دو باند فرکانسی و 80 مگاهرتز یا این که 160 مگاهرتز با 802.11ac در باند فرکانسی 5 گیگاهرتز نمونه زد.

 

به کارگیری از شبکه‌های با پهنای 40مگاهرتز در باند 2.4 گیگاهرتزی بدان‌معناست که فقط یک شبکه قابل استعمال در جای روتر یا این که اکسس‌پوینت قراردارد. از جمله در شرایطی‌که شما فرکانس مرکزی برای 40 مگاهرتز را در شبکه 6 قرار دهید، از شبکه‌های 2 تا 10 استعمال گردد. به این ترتیب از کانالی با پهنای 40 مگاهرتز در باند 2.4 گیگاهرتز صرفا می بایست در مکانی که به بیشتراز یک اکسس‌پوینت نیاز ندارید و مکانی که هیچ کانال همسایه دیگری نیست به کارگیری فرمایید.

 

پهنای شبکه پهناور‌خیس می تواند روشی عملی‌خیس برای ارتقا اقتدار عملیاتی در باند 5 گیگاهرتز برای دستگاه‌هایی باشند که از آن پشتیبانی می‌نمایند. برای پهناهای 40 مگاهرتز، می توانید تا 11 شبکه در شکل پشتیبانی کلیه فرکانس‌ها به وسیله روتر یا این که اکسس پوینت و اما منطقه جغرافیایی شما داشته باشید. 5 شبکه برای پهنای 80 مگاهرتز و 2 شبکه برای پهنای 160 مگاهرتز.

 

در اکثر اکسس‌پوینت‌ها، پهنای شبکه به صورت پیش‌فرض بر روی اتوماتیک قرارداده گردیده‌است. توصیه میگردد شبکه‌های پیش‌فرض 20 مگاهرتز را فعال نمائید، مگر اینکه تمامی فرضیات را در نظرگرفته و اعتقاد داشته باشید که شبکه‌های عظیم‌خیس با کانال‌های همسایه، تداخل ندارند.

در دست گرفتن به کار گیری از شبکه

قبل از تهیه شبکه‌ها و یا این که پهنای آنان نخست بایستی شبکه‌هایی را که بوسیله کانال‌های بی‌سیم همسایه به کارگیری می گردند را برای پرهیز از تداخل با آن ها در دست گرفتن فرمائید. در صورتی‌که ساختمان شما به بیش تر از یک اکسس‌پوینت نیاز داراست سفارش می‌گردد تماما به پباده سازی یک کانال بی‌سیم بپردازید تا جای مطلوب برای اکسس پوینت‌ها معلوم گردد.

 

برای کانال‌های کوچک‌خیس می توانید از قابل انعطاف‌افزارهای رایگانی که به این خواسته پباده سازی گردیده‌اند همچون InSSIDer و یا این که Vistumbler بر روی ویندوز و یا این که اپلیکیشن وای فای Analyzer بر روی دستگاه اندرویدی خویش به کارگیری نمایید. میتوانید در نقاط متعدد ساحتمان، به کار گیری از شبکه‌ها بوسیله کانال‌های همسایه و اکسس‌پوینت‌ها را در اختیار گرفتن نمایید. از این‌ ابزارها می توانید برای در دست گرفتن معیار سیگنال و پوشش کانال خویش نیز فایده ببرید.

حتما مطالعه کنید : نکاتی در خصوص رک شبکه و رک ایستاده و دیواری

کاربردی کردن به کارگیری از باند 5 گیگاهرتز

از آنجایی که باند 5 گیگاهرتز، تراکم و تداخل کمتری پیرو خواهد داشت، همت نمایید استعمال از آن را عملی فرمایید. در صورتی فعلا از اکسس‌پوینت‌های دو بانده که هر دو محدوده 2.4 و 5 گیگاهرتز را پشتیبانی می‌نمایند استعمال نمیکنید بد وجود ندارد یکی آنان را تنظیم فرمائید. برای رایانه‌ها و موبایل‌های هوشمندی که اکنون از 5 گیگاهرتز پشتیبانی نمی کنند نیز سفارش میگردد تمایل به ارتقای آنها بگیرید.

 

در هنگام تعیین اکسس‌پوینت‌های دوبانده کوشش فرمائید مدلی که از قابلیت و امکان راهنما برای باند 5گیگاهرتز شامل است را تعیین نمائید. این قابلیت و امکان از روشی برای موعظه دستگاه‌هایی که از امکان دوبانده برخودارند به سمت استعمال از 5 گیگاهرتز فایده می گیرد و چنین وجود ندارد که‌این کار را به استفاده کننده و یا این که دستگاه واگذار نماید.

فارغ از این تلاش، یوزرها می بایست یا این که شخصا کانال 5 گیگاهرتز را در هنگام اتصال، گزینش نمایند ( که عملا نا ممکن میباشد) و یا این که در حالتی‌که SSID برای هر دو باند، یکسان باشد، دستگاه شخصا تصمیم بگیرد که به کدام باند متصل گردد.

محصور کردن یوزرها برای نصب روترهای بی‌سیم اضافه

 

در صورتیکه مسئول خدمات نگهداری شبکه‌های بی‌سیم می‌باشید، دقت داشته باشید که نصب روترهای بی‌سیم و یا این که اکسس‌پوینت‌ها به وسیله اشخاص غیرمتخصص قادر است آنها‌را در معرض مخاطرات امنیتی قرار دهد.

این کانال‌ها ممکن میباشد فارغ از گذرواژه باشند و یا این که با کانال‌های بی‌سیم جانور تداخل پیداکنند که برهان اساسی در ناپایداری کانال در هنگام به کارگیری از سه و یا این که تعداد بیشتر اکسس‌پوینت در یک ساختمان و در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز می شوند. افزودن روتر و یا این که اکسس‌پوینت در کانال فعلی نیاز به محاسبه شبکه‌ها داراست.

خلاصه

مدنظر داشته باشید که با باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز صرفا سه شبکه قابل به کارگیری خواهید داشت و حتی سپس نیز می بایست نگران تداخل‌های جان دار از طرف کانال‌های همسایه باشید. امکان موعظه در باند فرکانسی را مدنظر داشته باشید تا دستگاه‌های وای‌فای دو بانده برای استعمال در شبکه‌های با تراکم تحت‌خیس در باند فرکانسی 5 گیگاهرتز کاربردی‌خیس باشند.

 

همواره به کار گیری از شبکه‌ها و پهنای شبکه‌ها را مدنظر داشته باشید و در هنگام فعال سازی کانال‌هایی با تعداد المان زیاد، به بررسی فعال‌ساز‌ی کانال دقت داشته باشید.

دیدگاه ها بسته شده است