server hpirack
نگهداری سرور
آوریل 18, 2021
دوربین های مداربسته
دوربین مدار بسته چیست؟ | انواع دوربین مداربسته
سپتامبر 7, 2021
Show all

کارت رابط شبکه چیست؟

network card

network card

کارت رابط شبکه چیست؟

قبل از معرفی تعریف NIC ، لازم است بدانید که تعداد زیادی کارت کارت رابط شبکه بر اساس عادت در مناطق مختلف وجود دارد ، مانند کنترل کننده رابط شبکه ، کارت اترنت ، کارت LAN ، آداپتور شبکه یا کارت آداپتور شبکه (NAC). کمی گیج کننده به نظر می رسد ، اما مهم نیست که NIC چه اسامی دارد ، همه آنها به صفحه مدار اشاره می کنند که دستگاه هایی مانند رایانه ها و سرورهای شبکه را قادر می سازد از طریق شبکه متصل شوند. در حال حاضر ، کارت NIC که به صورت سبک داخلی طراحی شده است معمولاً در اکثر رایانه ها و برخی از سرورهای شبکه یافت می شود. علاوه بر این ، کارت های شبکه مانند کارت شبکه سرور نیز می توانند در شکاف های توسعه دستگاه قرار گیرند.

عملکرد NIC:

تعریف NIC بسیار ساده است ، اما کارت رابط شبکه چه کاری انجام می دهد و عملکرد NIC چیست؟ کارت NIC به عنوان یک رابط در لایه TCP / IP کار می کند ، می تواند سیگنال ها را در لایه فیزیکی منتقل کند و بسته های داده را در لایه شبکه تحویل دهد. مهم نیست که کنترل کننده رابط شبکه در چه لایه ای قرار دارد ، به عنوان یک واسطه بین کامپیوتر / سرور و یک شبکه داده عمل می کند. هنگامی که یک کاربر درخواست یک صفحه وب را دارد ، کارت LAN داده های دستگاه کاربر را می گیرد و آنها را به اینترنت به سرور می فرستد ، سپس داده های مورد نیاز را از اینترنت پس می گیرد تا برای کاربران نمایش داده شود.

اجزای کارت رابط شبکه:

به طور معمول ، آداپتور شبکه عمدتاً از یک کنترل کننده ، سوکت ROM بوت ، یک یا چند پورت NIC ، رابط اتصال مادربرد ، نشانگرهای LED ، براکت پروفیل و برخی دیگر از اجزای الکترونیکی تشکیل شده است. هر جز component کارت LAN عملکرد منحصر به فرد خود را دارد:

کنترل کننده:

کنترل کننده مانند پردازنده کوچک است که داده های دریافتی را پردازش می کند. به عنوان یک قسمت اصلی از آداپتور شبکه ، کنترل کننده مستقیماً عملکرد آداپتور شبکه را تعیین می کند.

سوکت ROM بوت:

این سوکت روی کارت قابلیت بوت ROM را فعال می کند. Boot ROM به ایستگاه های کاری بدون دیسک امکان اتصال به شبکه و افزایش امنیت و کاهش هزینه سخت افزار را می دهد.

پورت NIC برای کابل / گیرنده: معمولاً این پورت مستقیماً با کابل اترنت یا فرستنده و گیرنده متصل می شود که می تواند سیگنالهای الکترونیکی را که روی کابل شبکه یا کابل فیبر قرار می گیرد تولید و دریافت کند.

رابط گذرگاه:

این رابط در کنار صفحه مدار است ، که برای اتصال بین NIC و کامپیوتر یا سرور از طریق اتصال به شکاف گسترش آنها کار می کند.

شاخص های LED:

از نشانگرها برای کمک به کاربران در شناسایی وضعیت عملکرد کارت شبکه در صورت اتصال شبکه و انتقال داده استفاده می شود.

براکت پروفیل:

دو نوع براکت پروفیل در بازار وجود دارد. یکی به براکت تمام قد با طول 12 سانتی متر و دیگری براکت با نمای کم به طول 8 سانتی متر گفته می شود. این براکت می تواند به کاربران کمک کند NIC را در شکاف توسعه یک رایانه یا سرور برطرف کنند.

انواع کارت رابط شبکه:

کارت های رابط شبکه را می توان بر اساس ویژگی های مختلف مانند رابط میزبان ، سرعت انتقال و زمینه های کاربردی به انواع مختلف طبقه بندی کرد. قسمت زیر جزئیات را بیان می کند.

طبقه بندی مبتنی بر اتصال شبکه:

براساس راه دسترسی کارت شبکه به شبکه ، NIC سیمی و NIC بی سیم وجود دارد. همانطور که از نام آن مشخص است ، یک NIC سیمی معمولاً باید یک گره را با کابل مانند کابل اترنت و کابل فیبر نوری به شبکه متصل کند. کارت NIC بی سیم غالباً دارای یک آنتن کوچک است که از امواج رادیویی برای ارتباط با نقطه دسترسی برای درگیر شدن در یک شبکه بی سیم استفاده می کند.

طبقه بندی های مبتنی بر رابط های گذرگاه:

کارت شبکه ISA (Industry Standard Architecture): اتوبوس ISA در سال 1981 ساخته شد که معماری استاندارد باس برای سازگارهای IBM بود. به دلیل سرعت کم کارت 9 مگابیت در ثانیه ، رابط باس ISA اکنون دیگر یک نوع شناخته شده نیست و یافتن آن در فروشگاه های امروزی سخت است.

کارت شبکه PCI (Peripheral Component Interconnect): گذرگاه PCI در سال 1990 توسعه داده شد تا جایگزین استاندارد قبلی ISA شود. عرض ثابت آن 32 بیت (133 مگابایت بر ثانیه داده انتقال) و 64 بیت (266 مگابایت در ثانیه داده انتقال) است. این نوع کارت NIC ابتدا در سرورها مورد استفاده قرار گرفت و بعداً به تدریج در رایانه های شخصی اعمال شد. امروزه ، اکثر رایانه های شخصی کارت توسعه ندارند ، بلکه دستگاههایی هستند که در مادربرد ادغام شده اند. در نتیجه ، کارت شبکه PCI با رابط های گذرگاه دیگری مانند PCI-X یا رابط USB جایگزین شده است.

کارت شبکه PCI-X (Peripheral Component Interconnect eXtended): PCI-X فناوری پیشرفته PCI bus است. این با سرعت 64 بیت کار می کند و تا 1064 مگابایت در ثانیه توانایی دارد. در بسیاری از موارد ، PCI-X با کارتهای PCI NIC سازگار است.

کارت شبکه PCIe (Peripheral Component Interconnect Express): PCIe آخرین استاندارد است و اکنون در مادربردهای رایانه و سرور محبوب است. کارت PCIe NIC اکنون در پنج نسخه موجود است و هر نسخه از پنج نوع خط با سرعت های مختلف پشتیبانی می کند.

طبقه بندی مبتنی بر نوع بندر:

با توجه به کابل های مختلف متصل ، چهار نوع درگاه NIC در بازار یافت می شود. پورت RJ-45 برای اتصال با کابل های جفت تابیده (مانند Cat5 و Cat6) ، پورت AUI برای کابل کواکسیال ضخیم (مانند کابل فرستنده گیرنده AUI) ، پورت BNC برای کابل کواکسیال نازک (مانند کابل BNC) و پورت نوری برای گیرنده گیرنده استفاده می شود. (مانند گیرنده گیرنده 10G / 25G).

طبقه بندی بر اساس سرعت انتقال:

بر اساس سرعت های مختلف ، کارت های شبکه 10Mbps ، 100Mbps ، 10 / 100Mbps کارت تطبیقی ​​، 1000Mbps ، 10GbE ، 25G یا حتی کارت های بالاتر با سرعت بیشتری در بازار وجود دارند. کارت های NIC تطبیقی ​​10 مگابیت بر ثانیه ، 100 مگابیت بر ثانیه و 10/100 مگابیت بر ثانیه برای شبکه های کوچک ، استفاده های خانگی یا دفاتر روزمره مناسب هستند. 1000Mbps NIC پهنای باند بالاتری را در شبکه گیگابیت فراهم می کند. در مورد کارت های NIC با سرعت 10 گیگابایت / 25 گیگابایت یا حتی سرعت بالاتر ، آنها از شرکت های بزرگ یا مراکز داده استقبال می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد 25G NIC ، می توانید این پست را بخوانید: 25G NIC – راهی بسیار موثر به سمت شبکه 100G.

طبقه بندی بر اساس زمینه های برنامه:

کارت NIC رایانه: امروزه ، بیشتر رایانه های جدید دارای NIC درون مادربرد هستند ، بنابراین یک کارت LAN جداگانه مورد نیاز نیست. معمولاً با سرعت 10/100 مگابیت در ثانیه و سرعت 1 گیگابیت در ثانیه ارائه می شود و به یک رایانه شخصی امکان ارتباط با رایانه های شخصی یا شبکه های دیگر را می دهد.

کارت شبکه سرور:

عملکرد اصلی کارت شبکه سرور مدیریت و کنترل ترافیک شبکه است. در مقایسه با آداپتور شبکه PC رایج ، آداپتورهای سرور معمولاً به سرعت انتقال اطلاعات سریعتر مانند 10G ، 25G ، 40G و حتی 100G نیاز دارند. بعلاوه ، آداپتورهای سرور میزان اشغال پردازنده کم است ، زیرا دارای یک کنترل کننده شبکه ویژه است که می تواند بسیاری از کارها را از CPU بگیرد. برای پاسخگویی به سرعتهای مختلف کاربر از آداپتورهای سرور ، FS آداپتورهای 10G PCIe و کارتهای 25G / 40G NIC را منتشر کرده است. این آداپتورهای PCIe با کنترلر Intel ساخته شده اند و از پردازنده های چند هسته ای و بهینه سازی برای مجازی سازی سرور و شبکه پشتیبانی می کنند.

در انتهای این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این موارد می‌باشید می‌توانید با همکاران ما در تماس باشید چرا که همکاران ما به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات رسانی و پاسخگویی به شما دوستان عزیز می‌باشند.

دوستان عزیز در صورتی که علاقمند هستید دیگر مطالب ما را مشاهده نمایید، حتما اینجا کلیک نمایید تا از جدید ترین مطالب ما استفاده نمایید. همچنین در صورتی که علاقمند هستید میتوانید شبکه ما را در اینستاگرام دنبال نمایید.

 

 

دیدگاه ها بسته شده است